نوشته شده توسط : امیرپرویز بهرامی

انواع رول بولت از نظر نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی دسته بندی می شود. به طور کلی عملکرد رولبولت ها (باتوجه به کاشته شدن در بتن یا مواد دیگر) به چهار روش انجام می شود:

اصطکاک یا انبساط: در این حالت رول بولت پس از نصب یا کاشت با ایجاد نیروی اصطکاک با ماده پایه می تواند بارهای مختلفی را تحمل کند. اغلب رول بولت های فلزی این گونه عمل می کنند در این حالت پلاستیک (رول های صفحه) به این ترتیب به راحتی نصب می شوند. درواقع اتفاقی که در این روش اتفاق می افتد، این است که نیروی اصطکاک مانع لغزش جسم می شود که بیشتر این نیرو را رول بولت به وجود می آورد. اگر شما رول بولت های فلزی تهیه نمائید، قاعدتا این عمل راحت تر برای شما صورت خواهد گرفت و اصطکاک بیشتری خواهید داشت.

کلید یا بست: در این حالت، رول بولت با ایجاد حفره یا آسیاب کردن مواد پایه، حفره ای ایجاد می کند که در این موقعیت اغلب بتنی است. این نوع رول بولت ها ظرفیت حمل بالایی دارند و می توانند بارهای دینامیکی را تحمل کنند و در فواصل کم از لبه متریال پایه نصب شوند. بنابراین در این روش حتما باید دقت داشته باشید که رول بولت حتما بتواند بتن مورد نظر شما را حفاری و یا سوراخ کند. هرچقدر رول بولت نیروی بیشتری وارد کند، قاعدتا می تواند حفاری بهتری انجام دهد، شما می توانید رول بولت های فلزی تهیه کنید.

رول بولت - انواع رول بولت

چه عواملی می تواند در انتخاب نوع رول بولت تاثیر بگذارد؟

1- شرایط محیطی: عوامل جغرافیایی مانند شرایط آب و هوایی و رطوبت، وجود مواد خورنده مانند اسیدها، چربی ها، فرآورده های نفتی، فسفات ها، سولفات ها و غیره در محل رولبولت و در نقاطی مانند شهرهای حاشیه ای، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، نیروگاه ها، کارخانه ها… از جمله عوامل موثر بر انتخاب آن هستند. 

2- بار استاتیک: بارهای استاتیکی با مقدار ثابت به سازه متصل می شوند و در طول زمان تغییر نمی کنند. عوامل جانبی وزن سازه، وزن تجهیزات، وزن فرد و … نمونه هایی از بار ساکن هستند. تقریباً همه رول بولت ها این نوع بار را تحمل می کنند.

3- زمان بارگذاری: رول بولت ها بر حسب نیاز، نوع عملکرد، جنسیت، نوع بار (کششی و برشی یا استاتیکی و دینامیکی) می توانند بارهای مختلفی (بین 10 تا 15000 کیلوگرم) را تحمل کنند.

برای خواندن ادامه این موارد به سایت پیچ گستران انرژی پارس مراجعه کنید.

کاربرد رول بولت چیست؟

نصب پارتیشن، سقف کاذب، سرویس بهداشتی، تجهیزات بیمارستانی، پانل های پیش ساخته بتنی، نماهای فلزی ساختمان، بالابر آسانسور و پله برقی، لولای داربست فلزی، تکیه گاه و نگهدارنده سیستم های لوله کشی و کانال کشی، تجهیزات و ماشین آلات ماشین آلات، راه آهن و زیرزمینی، جرثقیل، تجهیزات، هواپیما، دکل های برق و مخابرات و … نمونه هایی از کاربرد این محصول می باشد.



:: برچسب‌ها: رول بولت , رولبولت چیست , رول بولت شیمیایی , رول بولت فیزیکی ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امیرپرویز بهرامی

انکر بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

انکربولت یک بست مکانیکی است که یک یا چند جسم را روی سطح بتنی را ثابت می کند. انکر بولت‌ها بست های سنگینی هستند و به طور گسترده توسط مهندسان عمران استفاده می شوند. طراحی منحصر به فرد انکر بولت ها تجهیزات و سازه ها را ثابت و در جای خود نگه می دارد.

انکربولت برای اتصال و محکم کردن عناصر سازه ای و غیر سازه ای به بتن استفاده می شود. آنها تقریباً در هر صنعتی استفاده می شوند. برخی از صنایعی که انکر بولت ها کاربرد وسیعی دارند عبارتند از:

  1. صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت و گاز: برای تثبیت قطعات مختلف تجهیزات، فونداسیون پشتیبانی و سایر اعضای سازه ای.
  2. صنعت برق و فولاد.
  3. ساختمان سازی
  4. بیمارستان‌ها برای نصب تجهیزات بر روی سقف یا دیوار
  5. راه آهن و صنعت هوانوردی و ...

 

انواع روش‌های نصب انکر بولت

بسته به نیاز نصب، انکربولت های مورد استفاده در پروژه های صنعتی به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  • انکربولت‌هایی که در بتن مرطوب قرار می‌گیرندکه برای نصب آنها نیاز است با مته مناسب سوراخی متناسب با قطر انکر بولت در داخل بتن در نظر گرفته شود و بعد از آن بتن مایع را در اطراف آن می‌ریزند تا کاملا اطراف آن را پر کنند.نکته مهم در اجرای آن اینست که انکر بولت بعد از نصب به هیچ عنوان نباید جابه‌جا شود.
  • انکربولت هایی که در بتن سفت شده قرار می‌گیرند، از خود نام کاملاً مشخص است که انکربولت به راحتی در داخل بتن سفت کار می‌گذارند. بعد از کاشت انکربولت در داخل بتن بسته به نوع انکر بولت فشرده یا باز می‌شوند.

انکر بولت چیست؟

منبع: پیچ گستران انرژی پارس



:: برچسب‌ها: انکر بولت , انکر بولت شیمیایی , نصب انکر بولت ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1401 | نظرات ()